Next: KLASSIEKE GOLFVERSCHIJNSELEN
Up: WISKUNDIG INTERMEZZO - I
Previous: Voorbeelden
  Contents
We definiëren de imaginaire eenheid als en
hiermee geldt . Een complex getal wordt nu geschreven als
|
(19) |
waarbij het reële deel en
het imaginaire deel1 van is. Verder geldt er dezelfde algebra als voor gewone
getallen. Bijvoorbeeld hebben we als en .
De complex geconjugeerde van duiden we aan met en er geldt
|
(20) |
Hiermee geldt
|
(21) |
Dit doet direct denken aan de stelling van Pythagoras. We zien hier de
definitie van het inprodukt voor complexe getallen.
Fig. 4 geeft hiervan een geometrische voorstelling
in het complexe vlak.
Figuur 4:
Representatie van het complexe getal door het punt met
label in het complexe vlak.
|
Het complexe vlak wordt gevormd door de reële en imaginaire as.
We kunnen het getal voorstellen door het punt met cartesische
coördinaten
en
, waarbij men
de modulus en de fase noemt. Er geldt dan
dat
en dus
|
(22) |
Fig. 5 geeft de rotatie weer in het complexe vlak van punt
naar over een kleine hoek . Hierbij ligt punt op
de reële as. We merken op dat
|
(23) |
Integratie van een eindige rotatie over hoek levert
|
(24) |
Figuur 5:
Rotatie over een infinitesimale hoek van het punt met
label in het complexe vlak.
|
We nemen vervolgens en dus
en vinden
. Vergelijken van beide
resultaten geeft de stelling van Euler,
|
(25) |
Uit een rotatie in negatieve zin vinden we
|
(26) |
Combineren van de laatste twee vergelijkingen levert de uitdrukkingen
|
(27) |
We kunnen met behulp van de stelling van Euler
de complex geconjugeerde definiëren als
|
(28) |
Verder geldt ook
.
We kunnen de complexe exponent als volgt differentiëren,
|
(29) |
Merk op dat we vaak functies als ,
en zullen gebruiken. We hebben dan bijvoorbeeld
|
(30) |
Tenslotte merken we op dat de veel voorkomende superpositie
van vlakke golven,
|
(31) |
met
geschreven kan worden als
|
(32) |
Deze functies stellen vlakke golven voor van een vrij deeltje
met golfgetal en hoekfrequentie .
Next: KLASSIEKE GOLFVERSCHIJNSELEN
Up: WISKUNDIG INTERMEZZO - I
Previous: Voorbeelden
  Contents
Jo van den Brand
2004-09-25