next up previous
Next: Inleiding Up: gw Previous: gw


Contents


Voorwoord


In dit college wordt een inleiding tot de algemene relativiteitstheorie behandeld, waarbij de nadruk ligt op het begrijpen van de fundamentele aannamen die worden gedaan in het formuleren van de theorie. We zullen een smal pad volgen dat leidt tot de einsteinvergelijkingen en gaandeweg zal het duidelijk worden dat de theorie een prachtige beschrijving biedt van gravitatie in termen van de kromming van ruimtetijd. Het bestaansrecht van de theorie is gebaseerd op de succesvolle beschrijving van natuurverschijnselen. De algemene relativiteitstheorie geeft een wetenschappelijke basis aan fenomenen als ruimtetijd, gravitatie, zwarte gaten, kosmologie en de oerknal. Op dit moment staan gravitatie en kosmologie aan de frontlinie van het wetenschappelijk onderzoek. Satellieten als COBE en WMAP, en binnenkort PLANCK, meten de isotropie en homogeniteit van de kosmische achtergrondstraling, een overblijfsel van de oerknal. De laser interferometers LIGO, GEO600 en Virgo zijn krachtige detectoren die speuren naar gravitatiestraling. Chandra bestudeert het universum in X-rays, terwijl Hubble visuele afbeeldingen levert. Gravity Probe B tracht precisie testen van de algemene relativiteitstheorie uit te voeren.


Wiskunde speelt een prominente rol in het opzetten van natuurkundige theorieën, en de relativiteitstheorie vormt hierop geen uitzondering. In de behandeling van de diverse onderwerpen zullen we liberaal gebruik maken verschillende wiskundige technieken. De student dient zich te realiseren dat in alle gevallen de nadruk ligt op het begrip van het natuurkundig fenomeen. Overigens is de wiskundige complexiteit van de relativiteitstheorie, in verhouding tot andere theorieën (zoals bijvoorbeeld elektrodynamica en quantummechanica), redelijk beperkt.


Het college `het quantum universum' wordt in 2009 voor het eerst gegeven in het kader van het HOVO (Hoger Onderwijs Voor Ouderen) programma aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. Van de studenten wordt voorkennis vereist op het niveau van H.B.S.-B, VWO of Gymnasium. Om tegemoet te komen aan het niveau van de studenten worden diverse onderwerpen, zoals lineaire algebra, nogmaals beknopt behandeld tijdens het college. Verder is de benadering redelijk `schools'. Er wordt huiswerk opgegeven en behandeld (en dit telt mee voor het uiteindelijke cijfer). Hierbij dient benadrukt te worden dat een goed begrip van de stof enkel zal volgen uit zelfwerkzaamheid van de student. De opgaven zijn een belangrijk instrument in dit verband, want hierin kan de opgedane kennis worden toegepast, terwijl de opgaven soms ook voor verdieping van de materie zorg dragen. Merk op dat er in dit kader ook een website is ingericht, die bereikt kan worden via http://www.nikhef.nl/$ \sim$jo/gw/.


Het dictaat is als volgt gestructureerd. Na een inleiding in hoofdstuk 1, wordt gravitatie besproken in termen van de klassieke natuurkunde in hoofdstuk 2. Quantummechanische objecten als neutronensterren worden behandeld in hoofdstuk 3. In hoofdstuk 4 wordt een deel van de wiskunde geïntroduceerd. Hiervan geven we een toepassing in hoofdstuk 5, waar we de speciale relativiteitstheorie behandelen. Vervolgens verdiepen we ons wiskundig inzicht in hoofdstuk 6, waarna we de algemene relativiteitstheorie behandelen in hoofdstuk 7. Nu de theoretische basis is gelegd, gaan we diverse toepassingen bespreken, zoals kosmologie in hoofdstuk 8, inflatie in hoofdstuk 9, en gravitatiestraling in hoofdstuk 10. We eindigen met een bespreking van diverse experimenten, zoals de LIGO en Virgo interferometers en het satellietproject LISA. De diverse appendices dienen als achtergrond materiaal.


Het zal opvallen dat verschillende onderwerpen ontbreken die in een regulier college wel aan de orde komen. Zo worden de klassieke testen van de algemene relativiteitstheorie niet of nauwelijks besproken. De reden hiervoor is dat het volgens de auteurs onvoldoende bijdraagt tot een verdieping van het inzicht, maar enkel leidt tot een verbreding van de kennis. De onderwerpen zijn zo gekozen dat een smal pad wordt uitgestippeld naar doorgronding van de stof, teneinde zo snel mogelijk te komen tot de discussie van de filosofische implicaties en de focus van het moderne wetenschappelijk onderzoek. Dit verklaart ook waarom er relatief veel aandacht wordt besteed aan een didactische inleiding tot de relativiteitstheorie. Overigens is het zo dat het niveau van behandeling van de stof in sommige gevallen overeenkomt met (of zelfs uitstijgt boven) die van een derde-jaars natuurkundestudent.


In de samenstelling van dit dictaat is geput uit diverse bronnen, zoals `A first course in general relativity', Bernard Schutz; `Gravity from the ground up', Bernard Schutz; `Geometrical methods of mathematical physics', Bernard Schutz; `Gravitation', Charles Misner, Kip Thorne, John Archibald Wheeler; `A short course in general relativity', J. Foster, J.D. Nightingale; `General relativity, an introduction for physicists', M.P. Hobson, G. Efstathiou, A.N. Lasenby; `Tensor calculus', David Kay; `Introduction to general relativity', John Dirk Walecka; `An introduction to general relativity, spacetime and geometry', Sean Carroll; `The road to reality, a complete guide to the laws of the universe', Roger Penrose; `Introduction to tensor calculus and continuum mechanics', J.H. Heinbockel; `Gravity, an introduction to Einstein's general relativity', James B. Hartle; `Gravitation and cosmology, principles and applications of the general theory of relativity', Steven Weinberg; `Introduction to tensor calculus, relativity and cosmology', D.F. Lawden; `General relativity', N.M.J. Woodhouse; `Kosmologie, van oerknal via niets tot straling en stof', A. Achterberg; `Algemene relativiteitstheorie', G.G.A. Bauerle; `General relativity', Robert M. Wald; `Theory and experiment in gravitational physics', Clifford M. Will; `Problem book in relativity and gravitation', Alan Lightman, William Press, Richard Price, Saul Teukolsky; `Recent developments in general relativity', B. Casciaro, D. Fortunato, M. Francaviglia, A. Masiello; `Fundamentals of Quantum Mechanics', V.A. Fock; In sommige gevallen is gebruik gemaakt van relevante review artikelen uit de vakliteratuur. De bronnen worden dan ter plaatse vermeld.


Tenslotte willen de auteurs bij voorbaat aan een ieder dank betuigen die gaat bijdragen aan de verbetering van het voorliggende dictaat. Door vrijelijk uw suggesties door te geven aan de docenten zullen wij deze gebruiken ter verbetering van het lesmateriaal.


next up previous
Next: Inleiding Up: gw Previous: gw
Jo van den Brand 2009-01-31