Kracht van Krijtloos

Dit grassrootproject draaide in 2014/2015. Onderstaande blog vat het resultaat samen.

blog


--
Weleens een  college gegeven met veel formules op het bord?!  Je staat
dan met je rug naar je publiek te praten en het bord vol te kalken. Een
half uur later veeg je het weer uit, want het bord is vol. De (huidige)
video-opnames op Science-Park registeren nauwelijks wat je schrijft en
de studenten zijn drukker aan het overschrijven dan de stappen
conceptueel te begrijpen. Weg met het bord en alle formules netjes op
slides afdraaien? Dat is helemaal een didactische zonde - dat gaat veel
te snel en de essentiële stappen worden niet eens herkend tussen al die
iconen van onze kennis. Een oplossing, in veel gevallen, is het gebruik
van een grafische-tablet van hoge qualiteit in combinatie met een goede
beamer. Bijvoorbeeld de WACOM-Intuos (wireless schrijfpad, geen
beeldscherm) of Cintiq (bekabeld schrijfpad, tevens beeldscherm).
--
Sommige collega's kunnen uit de voeten met de Intuos, ik ben linkshandig
en moet goed opletten om netjes te schrijven en dat lukt mij alleen met
de Cintiq. Ik heb een modus gevonden waar ik binnen mijn powerpoint
slides lege vlakken (of hele pagina's) gebruik waarbinnen ik tijdens het
hoorcollege de formules afleid. Ik kan dus al mijn figuren, foto's,
animaties, key-formules 'as usual' gebruiken en toch de rust nemen om
formules af te leiden. Het grote voordeel is dat alles keurig wordt
opgenomen met zowel video (en ook op de slides wordt opgeslagen). Het
laatste college eindigde met een enorm applaus (150 studenten); ik heb
nog nooit zo'n hoog rapportcijfer gekregen >8 en in de evaluatie werd
het tabletgebruik in combinatie met de video-opname uitsluitend positief
genoemd.
--
Een tweetal andere collega's hebben nu ook (zeer) goede ervaringen en
werken op soortgelijke manier. Let op, ik schrijf dit achteraf en dan
ben ik heel positief. In de beginfase was de euforie minder: het is wel
weken wennen om je draai te vinden! Een andere collega geeft een
theoretisch college waarbij vier borden tegelijkertijd worden gebruikt.
Dat zijn  overigens het type colleges waar ik zelf vroeger als student
rooie oortjes van kreeg. Echter, deze collega heeft de tablet na enige weken
weer terzijde gelegd: het enkelvoudige beamerscherm geeft teveel
beperkingen. Hij zou minimaal twee beamers nodig hebben om naast de
hoofdlijnen, het bijspel goed door te laten komen en die faciliteit
hebben we niet (op Science Park). Er zijn ook alweer collega's aan het
oefenen voor komend jaar, want de tablets worden waar nodig en mogelijk
onderling uitgewisseld. Opvallend is dat studenten aan enkele docenten
hebben gevraagd of ze ook niet een tablet kunnen gebruiken i.p.v. het
krijtbord.
--
Dit grassrootproject is ondertussen formeel in de laatste fase, maar dit
einde is tegelijkertijd het begin van iets veel groters. Er is door het
gebruik van deze tablets veel discussie ontstaan over de beschikbaarheid
en qualiteit van de faciliteiten. Denk aan wireless beamers, meerdere
beamers, hdmi beamers, vaste kabels voor tablets, enzovoort. Het project
heeft ook een boost gegeven aan het gebruik van video opnames. Ook
docenten die de tablet niet gebruiken zijn hier meer in geinsteresseerd
geraakt. Bovendien zijn er goede contacten gelegd tussen docenten en de
ICT- personen die voorheen niet van elkaars bestaan afwisten. Kortom, de
bijvangst van dit project draagt ook bij aan het success. Ik heb er
vertrouwen in dat vele docenten de tablets blijvend zullen gebruiken.
--
Marcel Vreeswijk (onderzoeker, docent, opleidingsdirecteur bachelor
Natuur- & Sterrenkunde UvA/VU)