B Een poster maken

Reclameaffiches of billboards langs de kant van de weg. Ze zijn vaak zo gemaakt, dat je aandacht erdoor wordt getrokken. Ze zijn er niet alleen om mooi te zijn, ze moeten een boodschap overbrengen. Dat geldt ook voor de affiches die gericht zijn op het overbrengen van informatie of een mening. Met zon (reclame)affiche in je achterhoofd kun je op weg naar je eigen posterpresentatie. Via een poster moet je verslag doen van een eigen onderzoek. Onderweg naar je poster helpen de onderstaande tips en suggesties. B.0.1 Vragen die je kunt stellen.

• Wat is het doel? (experiment uitleggen)

• Wat wil je overbrengen? (medestudenten enthousiast maken voor practicum)

• Wie bekijkt de poster ofwel: wie is je doelgroep? (medestudenten)

• Wat weten de toeschouwers al?

• Wat voor informatie heb ik nodig?

• Hoe groot mag de poster zijn? (A4 moet leesbaar zijn ; we proberen groter)

• Mag je tekst gebruiken of gaat het om een beeldverhaal? (beide)

• Kun je kleur gebruiken of juist niet? (in zwart/wit moet de poster ook leesbaar zijn)

B.1 de poster

• Maak een lijstje met wat je erin gaat zetten. Pas op: overdaad schaadt!

• Zorg dat je ontwerp en vormgeving bij je onderwerp passen.

• Pas je idee aan bij je doelgroep. Het verschilt of je een poster maakt voor bijv. basisschoolleerlingen of medestudenten.

• Zorg voor een aandachtstrekker in je poster.

• Let op de ordening, selecteer op hoofd en bijzaken.

B.2 indeling poster

• Kijk naar hoofdzaak en bijzaak.

• Let op dat er verband tussen de onderdelen is, zorg dat het geheel geen los zand wordt.

• Groepeer zaken.

• Kijk naar voorgrond en achtergrond, de achtergrond dient de voorgrond te ondersteunen, niet te overheersen.

• Ondersteun met kleuren, sfeer, idee en/of vorm. Let op de bladvulling. Let op groot en klein.

• Bij teksten: werk zoals in de krant met kolommen.

• Gebruik niet te veel tekst. Maak de kop niet te groot(max. 10 woorden).