De wirepos tabel in de database heeft vier velden voor twee buis orientaties. We meten echter vier orientaties met als gevolg twee entries per buis. Helaas ligt door entries van mislukte metingen niet uniek vast welke twee entries een paar vormen wat een probleem is voor de 'final OK'. Omdat het belangrijk is dat dit goed gebeurd, maakt Robert een copy van de wirepos-tabel in de database met een uitbreiding naar acht data-velden voor toekomstige metingen. Fred past tzt zijn bijbehorende labview programma aan. Voorlopig kopieren we 'met de hand' de oude 2x4 velden naar de nieuwe 8 velden. De wirepositie ligt nu per kant (near of far) door: Z=(z1-z2)/2. Y=(y1-y2)/2. R=sqrt(Z^2 + Y^2) if (R<5um) ok Op 30jun is de BOLroom 1 graad omhooggebracht met de spacer in de C+ stand. De effecten kunnen worden opgesplitst in uitzettingen van: Xplate=24um/m/C; Jig=24um/m/C; Granite=7um/m/C. De uitzettingen van de Xplate (50um) en Granite (14um) zijn mooi te zien in e RASAS systemen. Hierop gesuperponeerd zijn kleinere (5um) effecten te zien (in X en Y), waarschijnlijk als gevolg van verschillende tijdconstantes van Xplate, Oren en Sphere-Towers. Bovendien laat de mechanica van de Sphere-Towers niet triviale verschuivingen van het bovenblok toe. De relevante grootheid voor de draadpositie is het verschil in lengte tussen Xplate en Jig als gevolg van een temperatuurverschil (5um/0.1 Graad). We hebben gezien dat een verschil van 0.1C zo nu en dan optreedt; de precisie zou in gevaar komen bij zo'n 0.4 Graad verschil. Verder, de verschil-sagitta van de doorbuiging van de Xplates tussen parkeer-stand en hijsstand is 40um (SHORT) en 60um(LONG). Dit lijkt een vrij groot getal, maar kan verklaard worden door torsie-effecten van de longbeam als geval van de starre fixatie aan hijsbalk. Tevens lijkt er zo nu en dan een >10um hysterese effect op te treden; dat zou veroorzaakt kunnen worden door contact met hijsframe. Echter, dit hebben we 'online' in de gaten gehouden en dit effect vergt verder onderzoek (als eerste een meting van de echte nulstand van de Xplates door hijsbalken te verwijderen.)