Sinds begin april is de volgende periode bij de universiteiten gestart. Dit betekent ook dat, ondanks de dichte gebouwen, nieuwe vakken weer zijn begonnen. Waar studenten normaal in de collegezalen zitten, volgen ze nu de colleges vanuit thuis achter hun laptop. Dit is natuurlijk niet altijd ideaal, maar gelukkig kunnen de vakken wel nog doorgaan.
Zelf ben ik verbonden aan de Universiteit Maastricht, waar tot het einde van dit academisch jaar alle vakken digitaal gegeven worden. Deze periode help ik mee als tutor voor het vak ‘Quantum Theory’, gegeven door Dr. Jacco de Vries. Dit vak geeft een introductie tot quantummechanica voor 2e-jaars bachelor studenten, grappig genoeg heb ik vier jaar geleden zelf ook het vak gevolgd als student!
Het online lesgeven is niet alleen wennen voor de studenten, maar ook voor de docenten. Van te voren hebben Jacco en ik overlegd hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Wordt het college live gegeven of eerst opgenomen? En wat doen we met het tentamen?
We hebben besloten om de colleges op te nemen en daarnaast tijdens de werkcolleges vraag-en-antwoordsessies te organiseren, voornamelijk om een goede beeldkwaliteit te kunnen garanderen.
Twee keer per week begeleid ik een groep studenten tijdens hun werkcollege, een combinatie van opdrachten maken en een “Problem-Based Learning” sessie. Dit verloopt via een online platform van de universiteit en beschikt over een aantal functies specifiek gericht op onderwijs. Zo kunnen studenten makkelijk hun “digitale hand” opsteken en kunnen ze binnen de sessie opgedeeld worden in kleinere groepjes.
Het enige dat echt minder makkelijk gaat via de computer is het schrijven op een bord. Gelukkig gaat dat een stuk beter via mijn tablet, waarmee ik op een online whiteboard kan schrijven.
Met dit alles proberen we zo goed mogelijk “normaal” les te geven, zover de situatie het toelaat. In het begin was het wennen, maar inmiddels werkt het prima. Daarnaast zijn er ook positieve kanten, zoals het gebruik van de beschikbare digitale leermiddelen. Misschien kunnen we als de universiteit weer fysiek open gaat een paar daarvan blijven gebruiken, zoals bijvoorbeeld het online discussieforum dat we hebben opgezet.
Bijkomend voordeel voor mij is het wegvallen van het retourtje Amsterdam (waar ik woon en werk) – Maastricht (waar ik lesgeef), dat ik anders twee keer per week moest maken. Alhoewel. Na nu 5 weken thuis te hebben gewerkt zou ik dat stiekem helemaal niet erg vinden.
Andere blog posts van Lex:
BLOG Lex Greeven: Elke dag even noteren wat ik heb gedaan
BLOG Lex Greeven: Ik raak wel een beetje Zoommoe soms
BLOG Lex Greeven: eind van de dag thuis sporten alsof ik naar huis fiets
BLOG Lex Greeven: Kantoor aan de overkant van mijn woonkamer
BLOG Lex Greeven: Wat ik op feestjes vertel over mijn werk
WEBLOG Koffie en drie pannen pasta: LHCb-hackathon op CERN