next up previous
Next: WISKUNDIG INTERMEZZO - I Up: hovo Previous: hovo


Contents


Voorwoord


In dit college wordt een inleiding tot de quantum fysica behandeld, waarbij de nadruk ligt op het leren toepassen van de theorie. Gaandeweg zal het duidelijk worden dat er geen consensus bestaat over de betekenis van de fundamentele principes van de theorie. Het bestaansrecht is gebaseerd op de succesvolle beschrijving van natuurverschijnselen. Slechts nadat we uitgebreide bekwaamheid hebben opgedaan in het toepassen van quantummechanica, zullen we een poging wagen haar diepere filosofische betekenis te doorgronden. Hierbij zullen begrippen als `realiteit', `niet-lokaliteit' en `causaal verband' de revue passeren.


Wiskunde speelt een prominente rol in de beschrijving van natuurverschijnselen en de quantum theorie vormt hierop geen uitzondering. In de behandeling van de diverse onderwerpen zullen we liberaal gebruik maken verschillende wiskundige technieken. De student dient zich te realiseren dat in alle gevallen de nadruk ligt op het begrip van het natuurkundig fenomeen. Overigens is de wiskundige complexiteit van quantummechanica, in verhouding tot andere theorieën (zoals bijvoorbeeld elektrodynamica), redelijk beperkt.


Het college quantummechanica wordt sinds 1998 gegeven (om het jaar) in het kader van het HOVO (Hoger Onderwijs Voor Ouderen) programma aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. Van de studenten wordt voorkennis vereist op het niveau van H.B.S.-B (ooit Nederland's beste middelbare schoolopleiding) of Gymnasium. Om tegemoet te komen aan het niveau van de studenten worden diverse onderwerpen, zoals lineaire algebra, vectoren, golfverschijnselen, nogmaals beknopt behandeld tijdens het college. Verder is de benadering redelijk `schools'. Er wordt huiswerk opgegeven en behandeld (en dit telt mee voor het uiteindelijke cijfer). Hierbij dient benadrukt te worden dat een goed begrip van de stof enkel zal volgen uit zelfwerkzaamheid van de student. De opgaven zijn een belangrijk instrument in dit verband. Merk op dat er in dit kader ook een website is ingericht, die bereikt kan worden via http://www.nikhef.nl/$\sim$jo/quantum/.


Het dictaat is als volgt gestructureerd. In hoofdstuk 1 wordt elementaire kennis van wiskunde besproken, terwijl aspecten van golfverschijnselen worden behandeld in hoofdstuk 2. In hoofdstukken 3 en 4 wordt het falen van de klassieke natuurkunde en de noodzaak van quantummechanica besproken. Hierbij zullen we een voorbeeld geven van de `oude' quantum theorie van Niels Bohr. De `moderne' quantum theorie van Erwin Schrödinger wordt in hoofdstuk 5 geïntroduceerd. Hier geven we ook diverse toepassingen van de Schrödingervergelijking voor één-dimensionale systemen. Hoofdstuk 6 presenteert de wiskundige basis van de moderne quantummechanica. De fundamentele formulering van de quantummechanica wordt besproken in hoofdstuk 7. De hoeksteen van quantum theorie is de succesvolle beschrijving van het waterstofatoom. Dit wordt besproken in hoofdstuk 8. In hoofdstuk 9 en 10 behandelen we vervolgens onderwerpen als baanimpulsmoment en intrinsiek impulsmoment, ook wel spin genaamd. Hierbij bespreken we ook het matrixformalisme van quantum fysica aan de hand van spin-${1 \over 2}$ deeltjes. Quantum dynamica en de quantum Zeno paradox worden besproken in hoofdstuk 11. Hoofdstuk 12 geeft een overzicht van de bouwstenen van de natuur. De belangrijke rol van symmetrieën wordt behandeld in hoofdstuk 13. We besluiten het dictaat met een bespreking van enkele filosofische implicaties in hoofdstuk 14.


Het zal opvallen dat diverse onderwerpen ontbreken die in een regulier college wel aan de orde komen. Zo worden de straling van een zwart lichaam, harmonische oscillator, moleculen, vaste stof, verstrooiïngstheorie en storingsrekening niet of nauwelijks besproken. De reden hiervoor is dat het volgens de auteur onvoldoende bijdraagt tot een verdieping van het inzicht, maar enkel leidt tot een verbreding van de kennis. De onderwerpen zijn zo gekozen dat een smal pad wordt uitgestippeld naar doorgronding van de stof, teneinde zo snel mogelijk te komen tot de discussie van de filosofische implicaties. Dit verklaart ook waarom er relatief veel aandacht wordt besteed aan het begrip intrinsiek impulsmoment, omdat anders een diepgaande discussie van de Einstein, Podolsky Rosen paradox, de ongelijkheden van Bell en de diverse metingen van relevante observabelen niet mogelijk zou zijn. Overigens is het zo dat het niveau van behandeling van de stof in sommige gevallen overeenkomt met die van een derde-jaars natuurkunde student.


In de samenstelling van dit dictaat is geput uit diverse bronnen, zoals `Quantum Mechanics', Albert Messiah; `Introduction to Quantum Mechanics', David J. Griffiths; `Quantum Mechanics', Yoav Peleg, Reuven Pnini en Elvayu Zaarur; `Fundamentals of Quantum Mechanics', V.A. Fock; `Quantum Physics of Atoms, Molecules, Solids, Nuclei, and Particles', Robert Eisberg en Robert Resnick; `Quantum Physics', Stephen Gasiorowicz; `Quantum Mechanics', Leonard I. Schiff; `Quantum Mechanics', F. Mandl. In sommige gevallen is gebruik gemaakt van relevante review artikelen uit de vakliteratuur. De bronnen worden dan ter plaatse vermeld.


Tenslotte wil de auteur dank betuigen aan al diegenen die hebben bijgedragen aan het voorliggende dictaat. Met name is dank verschuldigd aan HOVO studenten die in het verleden de stof bestudeerd hebben aan de hand van vorige edities van het dictaat en die vrijelijk hun suggesties hebben gegeven tot verbetering.


next up previous
Next: WISKUNDIG INTERMEZZO - I Up: hovo Previous: hovo
Jo van den Brand 2004-09-25